четвер, 4 грудня 2014 р.

Готуємося до ЗНО

О. М. Авраменко,
доцент Київського університету імені Бориса Грінченка

МІНІ-КОНСПЕКТИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДО ЗНО

Шановні колеги, досвід підготовки учнів до зовнішнього незалежного оцінювання показав, що субтест з української літератури більшою мірою орієнтований на знання текстів художньої літератури, ніж на вміння аналізувати певні літературні явища, застосовувати знання з теорії літератури та ін. З огляду на це ми підготували посібник[1], який містить ключові слова щодо кожнго твору, що ввійшов до програми з української літератури, цитатний матеріал і літературні диктанти. Уривки з цього навчального видання ми пропонуємо вашій увазі в цьому й кількох наступних номерах журналу.
Пропонований матеріал слід опрацьовувати після прочитання учнями художнього тексту.
Основну (і найважливішу!) частину посібника становить цитатний матеріал і літературні диктанти. Саме опрацьовуючи матеріал цитатників, ви зосередите увагу на зовнішніх і внутрішніх характеристиках літературних героїв, на яскравих репліках та художніх особливостях творів. Слід звертати увагу й на вислови митців і літературознавців про письменників, бо, як показує досвід попередніх років, у тесті ЗНО трапляються завдання на впізнавання митця за цитатним матеріалом про нього. Рекомендуємо під час опрацювання уривків з творів радити учням виділяти маркером ключові слова, які характеризують саме того чи того героя (письменника) з-поміж інших. Завдяки цьому за кілька тижнів до проходження ЗНО учні зможуть, не перечитуючи всього посібника, повторити найсуттєвіші моменти.
Літературні диктанти покликані, з одного боку, перевірити, наскільки уважно учні прочитали текст художнього твору, а з іншого боку, розставити акценти на найсуттєвіших моментах у характеристиці літературних героїв.
Матеріал посібника можна використовувати і під час підготовки учнів до поточних контрольних робіт у 9-му, 10-му й 11-му класах. Ця навчальна книжка схвалена Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України для використання в загальноосвітніх навчальних закладах і пройшла рецензування в Українському центрі оцінювання якості освіти.

ТАРАС ШЕВЧЕНКО
(1814-1861)

Рання творчість (1938-1943)

Послання «До Основяненка» (1839)
Ключові слова:
·        лірика;
·        послання;
·        громадянська лірика;
·        поштовх до написання – нарис Г. Квітки-Основяненека «Головатий»;
·        романтизм;
·        захоплення героїчним минулим України;
·        роль уроків історії для вирішення проблем сучасності;
·        віра в безсмертя рідного народу.

Понятійний апарат
Послання – віршований твір, написаний як звернення до певної особи чи багатьох осіб.
Романтизм – літературний напрям, характерними особливостями якого є зображення незвичайного, яскравих і сильних особистостей, звернення до історичної тематики, екзотичні пейзажі (часто нічні), неприйняття буденності. Виник наприкінці ХVІІІ ст.
Поема «Катерина» (1839)
Ключові слова:
·        ліро-епос;
·        соціально-побутова поема;
·        присвята В. Жуковському;
·        трагічна доля жінки-покритки й дитини-безбатченка в кріпосному суспільстві;
·        жорстока народна мораль щодо покритки.

Поема «Гайдамаки» (1841)
Ключові слова:
·        ліро-епос;
·        історико-героїчна поема (перший український історичний роман у віршах);
·        2 вступи, 10 розділів, епілог;
·        1768 р. – Коліївщина;
·        боротьба українського народу проти польсько панування в Україні;
·        необхідність перегорнути трагічну сторінку історії, по-сучасному оцінити минуле;
·        заклик до єднання словянських народів;
·        осмислення можливостей вирішення конфліктів між народами-сусідами;

Поема «Кавказ» (1845)
Ключові слова:
·        ліро-епос;
·        сатирична поема;
·        присвята другові Якову де Бальмену;
·        символіка орла й античного образу Прометея;
·        монолог колонізатора, звернений до горця;
·        загарбницька політика російського самодержавства;
·        заклик до обєднання зусиль народів для боротьби проти спільного ворога;
·        співчуття поневоленим, схвалення мужньої боротьби горців, утвердження безсмертя народу.

Період «трьох літ» (1843-1847)

Поема «Сон (У всякого своя доля…)» (1844)
Ключові слова:
·        ліро-епос;
·        сатирична поема (політична сатира);
·        за способом відображення дійсності – комедія (підзаголовок Т. Шевченка);
·        форма сну;
·        вступ і три частини: зображення України, Сибіру й Петербурга;
·        сцена «генерального мордобитія» (І. Франко);
·        «сміливий маніфест слова проти темного царства» (І. Франко);
·        широкий арсенал засобів сатири (іронія, сарказм, гротеск, карикатура);
·        зображення справжньої суті російського імперського режиму;
·        засудження самодержавства й кріпосництва в Російській імперії;
·        висміювання вірнопідданства й аморальності земляків-перевертнів.

Понятійний апарат
Іронія – прихована насмішка:
Од молдаванина до фіна
На всіх язиках все мовчить,
Бо благоденствує!
Сарказм – їдка, викривальна, особливо дошкульна насмішка, сповнена крайньої ненависті й гнівного презирства. Сарказм, на відміну від іронії, виражається прямо й не має подвійного, прихованого значення. Саркастично звучать такі рядки поеми:
А братія мовчить собі,
Витріщивши очі!
Як ягнята; нехай, каже,
Може, так і треба.
Гротеск – сатиричний художній прийом у літературі, заснований на явному спотворенні, на перебільшенні чи применшенні зображуваного, на поєднанні різних контрастів: фантастичного з реальним, трагічного з комічним. Гротеск – вищий ступінь комічного. Сцена «генерального мордобитія» – приклад гротеску.  
Карикатура − сатиричний малюнок загостреного критично-викривального характеру; переносно-смішне наслідування, перекручування оригіналу. Отже, карикатура пов’язана із зоровими образами:
Мов опеньок засушений,
Тонка, довгонога,
Та ще, на лихо, сердешне
Хита головою.

Послання «І мертвим, і живим, і ненарожденним…» (1845)
Ключові слова:
·        лірика;
·        послання;
·        патріотична лірика (громадянська);
·        критика української еліти, байдужої до своєї історії, мови, батьківщини;
·        заклик до соціального примирення заради відродження нації.

Вірш «Заповіт» (1845)
Ключові слова:
·        лірика;
·        ліричний вірш;
·        громадянська лірика;
·        хорей;
·        заклик до повалення експлуататорського ладу й розбудови нового вільного суспільства.

Період заслання (1847-1857)

Вірш «Мені однаково…» (1847)
Ключові слова:
·        лірика;
·        ліричний вірш (медитація);
·        громадянська (медитативна) лірика, невольницька;
·        ямб;
·        цикл «У казематі»;
·        патріотичні почуття відповідальності за батьківщину.

Понятійний апарат
Медитація – жанр поезії, у якому автор висловлює свої роздуми над проблемами життя і смерті, сенсу людського буття тощо.

Цитатник
Із послання «До Основяненка»:
·        Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине…
От де, люде, наша слава,
Слава України! (славне історичне минуле завжди буде жити в думі й пісні)
·        Утни, батьку, щоб нехотя
На весь світ почули,
Що діялось в Україні,
За що погибала,
За що слава козацькая
На всім світі стала! (батьком тут названо Г. Квітку-Основяненка)
Із поеми «Катерина»:
·        Кохайтеся, чорнобриві,
Та не з москалями,
Бо москалі – чужі люде,
Роблять лихо з вами.
Із поеми «Гайдамаки»:
·        Сини мої! орли мої!
Летіть в Україну, -
Хоч і лихо зустрінеться,
Так не на чужині.
·        Гайдамаки гуляють, карають;
Де проїдуть – земля горить,
Кровю підпливає.
·        Гомоніла Україна,
Довго гомоніла,
Довго, довго кров степами
Текла-червоніла.
Із поеми «Кавказ»:
·        За горами гори, хмарою повиті,
Засіяні горем, кровію политі.
Споконвіку Прометея
Там орел карає,
Що день божий добрі ребра
Й серце розбиває.
·        Борітеся – поборете,
Вам Бог помагає!
За вас правда, за вас слава
І воля святая!
·        У нас же й світа, як на те –
Одна Сибір неісходима,
А тюрм! а люду!.. Що й лічить!
Од молдаванина до фіна
На всіх язиках все мовчить,




[1] О. М. Авраменко. Українська література: Міні-конспекти для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання. – К.: Грамота, 2012. – 168 с. 

3 коментарі:

  1. Дуже корисна інформація.

    ВідповістиВидалити
  2. Дуже цікавий блог, а особливо - рубрика ЗНО. Дуже вдала характеристика творів Шевченка. Особливо сподобались найважливіші уривки з творів. Обов'язково скористуюсь цією інформацією під час підготовки!!!! Велике СПАСИБІ!










    ВідповістиВидалити
  3. Дуже коротко та зрозуміло. Дякую вам за збереження нашого часу та полегшення процесу підготовки до тестів!

    ВідповістиВидалити