Готуємося до ЗНО
О. М. Авраменко,
доцент
Київського університету імені Бориса Грінченка
МІНІ-КОНСПЕКТИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДО ЗНО
Шановні колеги, досвід підготовки учнів до
зовнішнього незалежного оцінювання показав, що субтест з української літератури
більшою мірою орієнтований на знання текстів художньої літератури, ніж на
вміння аналізувати певні літературні явища, застосовувати знання з теорії
літератури та ін. З огляду на це ми підготували посібник[1],
який містить ключові слова щодо кожнго твору, що ввійшов до програми з
української літератури, цитатний матеріал і літературні диктанти. Уривки з
цього навчального видання ми пропонуємо вашій увазі в цьому й кількох наступних
номерах журналу.
Пропонований матеріал слід опрацьовувати після
прочитання учнями художнього тексту.
Основну (і найважливішу!) частину посібника
становить цитатний матеріал і літературні диктанти. Саме опрацьовуючи матеріал цитатників, ви зосередите увагу на
зовнішніх і внутрішніх характеристиках літературних героїв, на яскравих
репліках та художніх особливостях творів. Слід звертати увагу й на вислови
митців і літературознавців про письменників, бо, як показує досвід попередніх
років, у тесті ЗНО трапляються завдання на впізнавання митця за цитатним
матеріалом про нього. Рекомендуємо під час опрацювання уривків з творів радити
учням виділяти маркером ключові слова, які характеризують саме того чи того
героя (письменника) з-поміж інших. Завдяки цьому за кілька тижнів до
проходження ЗНО учні зможуть, не перечитуючи всього посібника, повторити
найсуттєвіші моменти.
Літературні
диктанти покликані, з
одного боку, перевірити, наскільки уважно учні прочитали текст художнього
твору, а з іншого боку, розставити акценти на найсуттєвіших моментах у
характеристиці літературних героїв.
Матеріал посібника можна використовувати і під час
підготовки учнів до поточних контрольних робіт у 9-му, 10-му й 11-му класах. Ця
навчальна книжка схвалена Міністерством освіти і науки, молоді та спорту
України для використання в загальноосвітніх навчальних закладах і пройшла
рецензування в Українському центрі оцінювання якості освіти.
ТАРАС ШЕВЧЕНКО
(1814-1861)
Рання творчість (1938-1943)
Послання «До Основ’яненка» (1839)
Ключові слова:
·
лірика;
·
послання;
·
громадянська
лірика;
·
поштовх
до написання – нарис Г. Квітки-Основ’яненека «Головатий»;
·
романтизм;
·
захоплення
героїчним минулим України;
·
роль
уроків історії для вирішення проблем сучасності;
·
віра
в безсмертя рідного народу.
Понятійний апарат
Послання – віршований твір, написаний як звернення до
певної особи чи багатьох осіб.
Романтизм – літературний напрям, характерними особливостями
якого є зображення незвичайного, яскравих і сильних особистостей, звернення до
історичної тематики, екзотичні пейзажі (часто нічні), неприйняття буденності. Виник
наприкінці ХVІІІ ст.
Поема «Катерина» (1839)
Ключові слова:
·
ліро-епос;
·
соціально-побутова
поема;
·
присвята
В. Жуковському;
·
трагічна
доля жінки-покритки й дитини-безбатченка в кріпосному суспільстві;
·
жорстока
народна мораль щодо покритки.
Поема «Гайдамаки» (1841)
Ключові слова:
·
ліро-епос;
·
історико-героїчна
поема (перший український історичний роман у віршах);
·
2
вступи, 10 розділів, епілог;
·
1768
р. – Коліївщина;
·
боротьба
українського народу проти польсько панування в Україні;
·
необхідність
перегорнути трагічну сторінку історії, по-сучасному оцінити минуле;
·
заклик
до єднання слов’янських
народів;
·
осмислення
можливостей вирішення конфліктів між народами-сусідами;
Поема «Кавказ» (1845)
Ключові слова:
·
ліро-епос;
·
сатирична
поема;
·
присвята
другові Якову де Бальмену;
·
символіка
орла й античного образу Прометея;
·
монолог
колонізатора, звернений до горця;
·
загарбницька
політика російського самодержавства;
·
заклик
до об’єднання зусиль народів
для боротьби проти спільного ворога;
·
співчуття
поневоленим, схвалення мужньої боротьби горців, утвердження безсмертя народу.
Період «трьох літ» (1843-1847)
Поема «Сон (У всякого своя доля…)» (1844)
Ключові слова:
·
ліро-епос;
·
сатирична
поема (політична сатира);
·
за
способом відображення дійсності – комедія (підзаголовок Т. Шевченка);
·
форма
сну;
·
вступ
і три частини: зображення України, Сибіру й Петербурга;
·
сцена
«генерального мордобитія» (І. Франко);
·
«сміливий
маніфест слова проти темного царства» (І. Франко);
·
широкий
арсенал засобів сатири (іронія, сарказм, гротеск, карикатура);
·
зображення
справжньої суті російського імперського режиму;
·
засудження
самодержавства й кріпосництва в Російській імперії;
·
висміювання
вірнопідданства й аморальності земляків-перевертнів.
Понятійний апарат
Іронія – прихована насмішка:
Од молдаванина до фіна
На всіх язиках все мовчить,
Бо благоденствує!
Сарказм
– їдка, викривальна, особливо дошкульна насмішка, сповнена крайньої ненависті й
гнівного презирства. Сарказм, на відміну від іронії, виражається прямо й не має
подвійного, прихованого значення. Саркастично звучать такі рядки поеми:
А братія мовчить собі,
Витріщивши очі!
Як ягнята; нехай, каже,
Може, так і треба.
Гротеск
– сатиричний художній прийом у літературі, заснований на явному спотворенні, на
перебільшенні чи применшенні зображуваного, на поєднанні різних контрастів:
фантастичного з реальним, трагічного з комічним. Гротеск – вищий ступінь
комічного. Сцена «генерального мордобитія» – приклад гротеску.
Карикатура
− сатиричний малюнок загостреного критично-викривального характеру; переносно-смішне
наслідування, перекручування оригіналу. Отже, карикатура пов’язана із зоровими
образами:
Мов опеньок засушений,
Тонка, довгонога,
Та ще, на лихо, сердешне
Хита головою.
Послання «І мертвим, і живим, і
ненарожденним…»
(1845)
Ключові слова:
·
лірика;
·
послання;
·
патріотична
лірика (громадянська);
·
критика
української еліти, байдужої до своєї історії, мови, батьківщини;
·
заклик
до соціального примирення заради відродження нації.
Вірш «Заповіт» (1845)
Ключові слова:
·
лірика;
·
ліричний
вірш;
·
громадянська
лірика;
·
хорей;
·
заклик
до повалення експлуататорського ладу й розбудови нового вільного суспільства.
Період заслання (1847-1857)
Вірш «Мені однаково…» (1847)
Ключові слова:
·
лірика;
·
ліричний
вірш (медитація);
·
громадянська
(медитативна) лірика, невольницька;
·
ямб;
·
цикл
«У казематі»;
·
патріотичні
почуття відповідальності за батьківщину.
Понятійний апарат
Медитація – жанр поезії, у якому автор висловлює
свої роздуми над проблемами життя і смерті, сенсу людського буття тощо.
Цитатник
Із послання «До Основ’яненка»:
·
Наша
дума, наша пісня
Не вмре, не загине…
От де, люде, наша слава,
Слава України! (славне історичне минуле завжди буде жити в
думі й пісні)
·
Утни,
батьку, щоб нехотя
На весь світ почули,
Що діялось в Україні,
За що погибала,
За що слава козацькая
На всім світі стала! (батьком тут названо Г. Квітку-Основ’яненка)
Із поеми «Катерина»:
·
Кохайтеся,
чорнобриві,
Та не з москалями,
Бо москалі – чужі люде,
Роблять лихо з вами.
Із поеми «Гайдамаки»:
·
Сини
мої! орли мої!
Летіть в Україну, -
Хоч і лихо зустрінеться,
Так не на чужині.
·
Гайдамаки
гуляють, карають;
Де проїдуть – земля горить,
Кровю підпливає.
·
Гомоніла
Україна,
Довго гомоніла,
Довго, довго кров степами
Текла-червоніла.
Із поеми «Кавказ»:
·
За
горами гори, хмарою повиті,
Засіяні горем, кровію
политі.
Споконвіку Прометея
Там орел карає,
Що день божий добрі ребра
Й серце розбиває.
·
Борітеся
– поборете,
Вам Бог помагає!
За вас правда, за вас слава
І воля святая!
·
У нас
же й світа, як на те –
Одна Сибір неісходима,
А тюрм! а люду!.. Що й
лічить!
Од молдаванина до фіна
На всіх язиках все мовчить,
[1] О.
М. Авраменко. Українська
література: Міні-конспекти для підготовки до зовнішнього незалежного
оцінювання. – К.: Грамота, 2012. – 168 с.
Дуже корисна інформація.
ВідповістиВидалитиДуже цікавий блог, а особливо - рубрика ЗНО. Дуже вдала характеристика творів Шевченка. Особливо сподобались найважливіші уривки з творів. Обов'язково скористуюсь цією інформацією під час підготовки!!!! Велике СПАСИБІ!
ВідповістиВидалитиДуже коротко та зрозуміло. Дякую вам за збереження нашого часу та полегшення процесу підготовки до тестів!
ВідповістиВидалити