субота, 6 грудня 2014 р.

Леся Українка " Лісова пісня"

      Вершинний твір Лесі Українки
      реалізував її давнє пророцтво
     «Бажаю так скінчити я свій шлях,
     як починала: з співом на устах!»

Тема: Драма-феєрія «Лісова пісня». Фольклорно-міфологічна основа  сюжету. Основні проблеми твору. ТЛ: драма-феєрія.
Мета: розкрити тему, ідею, проблематику твору, його джерела, багатоплановість художнього змісту; розвивати в учнів творчу уяву, навики аналізу твору, вміння визначити його підтекст, образи-символи; виховувати активну життєву позицію, патріотичні почуття учнів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: текст твору, відео-фрагменти за кінофільмом «Лесная песня. Мавка» (режисер В. Янпавліс). Презентації учнів.
Хід уроку
І. Мотивація навчання школярів
Оголошення теми, мети, завдань уроку
(Звучить аудіо фрагмент № 1)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1). Бесіда з учнями
      1. Дати визначення драми.
      2. Зясувати особливості драматичної поеми.
2). Теорія літератури
( Перегляд презентації № 1)
Драматична поема переважно невелика за розміром Віршована п'єса, в якій Зливаються драматичне й ліричне розкриття теми, виклад матеріалу відзначається лаконізмом, відсутні широкий фон подій і зовнішнятінтрига, а вся увага зосереджена на розкритті ідейного конфлікту між основними противниками в момент його найбільшого загострення.
Особливості драматичної поеми:
Ø  В основі поеми ідейний конфлікт між її героями;
Ø   Тяжіння до філософських узагальнень, поетичної умовності символіки, міфологічності;
Ø   Ліричність, емоційність, навіяні поетичними прологами, посвятами, ремарками, монологами;
Ø   Вірш твору білий п'ятистопний ямб, який дає змогу передати високий стиль поеми;
Ø   Афористичне завершення деяких сцен.
Драма-феєрія — п'єса з казково-фантастичним сюжетом і персонажами.
Феєрія театральна чи циркова вистава, побудована на фантастично-казковому сюжеті, в якій з метою вразити глядача використовуються різноманітні сценічні ефекти.
Драматичний етюд невелика ліро-епічна композиція з мінімальною кількістю дійових осіб.
3). Бесіда з учнями за змістом тексту «Лісової пісні»
      1. Історія написання твору
      2. Особливості сюжетної побудови «Лісової пісні»
III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1). Бесіда з елементами перегляду відео
      1. Основна проблема «Лісової пісні» (Презентація № 2)
В основі «Лісової пісні» лежить проблема боротьби за вільне, творче, гармонійне, духовно багате життя. Створена в 1911 році, напереодні нового революційного підйому, драма-феєрія «Лісова пісня» утверджувала високі гуманістичні ідеали, поетизувала незгасаючу людську мрію про щастя.
      2. Назвіть прототипи реальних образів у драмі-феєрії?
      3. Сюжет і композиція «Лісової пісні». В основі сюжету драми Лесі Українки лежить гострий соціально-психологічний конфлікт: мрія і дійсність, невідповідність дійсності поетичній мрії героя. Поетеса прагнула показати зіткнення багато обдарованої художньої натури з людської обмеженістю і бездуховністю. Конфлікт розкривається через взаємодію реальних і казкових образів, своєрідне переплетення життя природи з життям людини. Зовнішньою композиційною особливістю драми є відсутність поділу актів на яви. Весь твір складається з пролога і трьох дій. Пролог являє собою самостійну драматичну сцену, прямо не зв'язану з розвитком сюжету. Він вводить читача у світ, природи, знайомить із фантастичними істотами, які заселяють волинські хащі та лісове озеро. У пролозі окреслюється недобре, вороже ставлення «водяного роду» до людини. (Згодом воно позначиться на подальшому розвитку подій.)
      4. Соціальний конфлікт п'єси: заради збільшення господарських статків своєї родини мати нехтує сильними взаємними почуттями двох молодих сердець, намагається будь-якою ціною розлучити закоханих.
2). Словникова робота. (Презентація №3)
Переписати в зошит тлумачення слів:
ізвор дике місце в горах;
облада — володіння;                                                  
кінва металевий кухоль, маленьке відерце;
спір прибавка врожаю;
габа кайма;                      
берегова габа береговий виступ;
літавиця міфічна жіноча істота, яка спокушає чоловіків;
пущик птах (різновид сов);
гойно щиро, розкішно;
цнотливий невинний, чистий.
3). Проблемне завдання: дослідити як у творі розкривається проблема людини і природи. Робота з текстом п'єси.
(Перегляд відео-фрагментів з фільму).
Запитання до учнів:
Ø Хто є учасниками прологу?    
Ø Які дії п'єси видаються вам найпоетичнішими?
Ø Назвіть два типи художніх образів.
Ø Які цінності для міфічних персонажів найголовніші?
(Учні підтверджують свої відповіді уривками з твору)
IV. Узагальнення вивченого матеріалу
Запитання до учнів:
Ø    Визначте теми «Лісової пісні». (Оспівування поетесою духовного багатства рідного народу, його великих творчих Можливостей, нездоланності потягу людини до високого і прекрасного)
Ø    Яка ідея твору? (Утвердження краси вільного незалежного духу, кохання і мрії, змістовного, гармонійного, як сама природа, людського життя.)
Ø    Чого навчає нас твір Лесі Українки? (Любити природу, пізнавати її закони, по-хазяйськи ставитись до « багатств. У п'єсі природа постає як джерело творчості й натхнення. Показано також, як мистецтво облагороджує людину.)
Ø    (Презентація № 4)
До приходу людини
Після...
«Старезний, густий, предковічний ліс на Волині.
Посеред ліса простора галява з плакучою березою і з великим прастарим дубом. Галява скраю переходить в куп'я та очерети, а в одному місці в яро-зелену драговину — то береги лісового озера, що утворилося з лісового струмка. Струмок той вибігає з гущавини ліса, впадає в озеро, потім, по другім боці озера, знов витікає і губиться в хащах.
Само озеро — тиховоде, вкрите ряскою та лататтям, але з чистим плесом посередині. Містина вся дика, таємнича, але не понура,— повна ніжної задумливої поліської краси.
Провесна. По узліссі і на галяві зеленіє перший ряст і цвітуть проліски та сон-трава. Дерева ще безлисті, але вкриті бростю, що от-от має розкритись.
На озері туман то лежить пеленою, то хвилює од вітру, то розривається, одкриваючи блідо-блакитну воду»
«На галявині вже     збудовано хату, засаджено городець. На одній нивці пшениця, на другій - жито. На озері плавають гуси. На березі сушиться хустя, на кущах
стримлять горшки, гладишки. Трава на галявині чисто
викошена, під дубом зложений стіжок. По лісі калатають
клокічки десь пасеться товар»



V. Висновок
(Презентація № 5)
Звучить останній монолог Мавки (Опитування кращих учнів)
Ці слова сповнені світлої туги, у них звучить акорд на честь доброго, справедливого переможця.
У «Лісовій пісні» цей переможець — людина мудра, добра, творча, гармонійна, що в леті за своїм щастям постійно б'ється зі злом, радіє і страждає, падає і піднімається, гине і воскресає, але летить і тільки до краси.
Прослухати творче домашнє завдання учениці.
VI. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів
VII. Домашнє завдання
(Презентація № 6)
На вибір:
1). На основі опрацьованого матеріалу написати твір – роздум «Що єднає образ Мавки з Лесею Українкою?»

2). Написати ессе «Життя і мрії в згоді не бувають і вічно борються»

Немає коментарів:

Дописати коментар