Вершинний твір Лесі Українки
реалізував
її давнє пророцтво
«Бажаю так
скінчити я свій шлях,
як
починала: з співом на устах!»
Тема: Драма-феєрія «Лісова пісня». Фольклорно-міфологічна основа сюжету.
Основні проблеми твору. ТЛ: драма-феєрія.
Мета: розкрити тему, ідею, проблематику твору, його джерела, багатоплановість художнього змісту; розвивати в учнів творчу уяву, навики аналізу твору,
вміння визначити його підтекст, образи-символи; виховувати активну
життєву позицію, патріотичні почуття учнів.
Тип уроку:
комбінований.
Обладнання: текст твору, відео-фрагменти
за кінофільмом «Лесная песня. Мавка» (режисер В. Янпавліс). Презентації учнів.
Хід уроку
І. Мотивація навчання школярів
Оголошення
теми, мети, завдань уроку
(Звучить аудіо фрагмент № 1)
ІІ. Актуалізація
опорних знань учнів
1). Бесіда з учнями
1. Дати визначення драми.
2. З’ясувати особливості драматичної поеми.
2). Теорія літератури
( Перегляд презентації № 1)
Драматична
поема — переважно невелика за розміром Віршована
п'єса, в якій Зливаються драматичне й ліричне розкриття теми, виклад матеріалу відзначається лаконізмом, відсутні широкий фон подій і зовнішнятінтрига, а вся увага
зосереджена на розкритті ідейного конфлікту між основними противниками в момент
його найбільшого загострення.
Особливості драматичної поеми:
Ø В основі
поеми — ідейний
конфлікт між її
героями;
Ø Тяжіння до
філософських узагальнень, поетичної умовності символіки, міфологічності;
Ø Ліричність,
емоційність, навіяні поетичними прологами, посвятами, ремарками, монологами;
Ø Вірш твору — білий п'ятистопний ямб,
який дає змогу передати високий стиль
поеми;
Ø Афористичне
завершення деяких сцен.
Драма-феєрія — п'єса з
казково-фантастичним
сюжетом і персонажами.
Феєрія — театральна чи циркова
вистава, побудована на фантастично-казковому сюжеті, в якій з метою вразити
глядача використовуються різноманітні сценічні ефекти.
Драматичний
етюд — невелика ліро-епічна композиція з мінімальною кількістю дійових осіб.
3). Бесіда з учнями за змістом тексту «Лісової пісні»
1. Історія написання твору
2. Особливості сюжетної побудови «Лісової
пісні»
III. Сприйняття й
засвоєння учнями навчального матеріалу
1).
Бесіда з елементами перегляду відео
1. Основна проблема «Лісової пісні» (Презентація № 2)
В основі «Лісової пісні» лежить проблема
боротьби за вільне, творче,
гармонійне, духовно багате життя. Створена в 1911 році, напереодні нового
революційного підйому, драма-феєрія «Лісова пісня» утверджувала високі гуманістичні ідеали, поетизувала незгасаючу людську мрію про щастя.
2. Назвіть прототипи реальних образів у
драмі-феєрії?
3. Сюжет і композиція «Лісової пісні». В основі сюжету драми Лесі Українки лежить гострий
соціально-психологічний конфлікт: мрія і дійсність,
невідповідність дійсності
поетичній мрії героя. Поетеса прагнула показати зіткнення
багато обдарованої художньої натури з
людської обмеженістю
і бездуховністю. Конфлікт розкривається через взаємодію реальних і казкових
образів, своєрідне переплетення життя природи з
життям людини. Зовнішньою композиційною особливістю драми є відсутність поділу актів на яви. Весь твір складається з пролога і трьох дій. Пролог являє собою самостійну драматичну сцену, прямо не зв'язану з розвитком сюжету.
Він вводить читача у світ, природи, знайомить із фантастичними
істотами, які заселяють волинські хащі та лісове озеро. У
пролозі окреслюється недобре, вороже ставлення «водяного роду» до людини. (Згодом воно позначиться на подальшому розвитку подій.)
4. Соціальний конфлікт п'єси: заради збільшення господарських статків своєї родини мати нехтує
сильними взаємними
почуттями двох молодих сердець, намагається будь-якою ціною розлучити закоханих.
2). Словникова робота. (Презентація
№3)
Переписати в зошит тлумачення слів:
ізвор —
дике місце в горах;
облада — володіння;
кінва —
металевий кухоль, маленьке
відерце;
спір — прибавка врожаю;
габа — кайма;
берегова габа —
береговий виступ;
літавиця —
міфічна жіноча істота,
яка спокушає чоловіків;
пущик — птах (різновид сов);
гойно — щиро, розкішно;
цнотливий — невинний, чистий.
3). Проблемне завдання: дослідити як у творі розкривається проблема людини і природи. Робота з
текстом п'єси.
(Перегляд
відео-фрагментів з фільму).
Запитання до учнів:
Ø Хто є учасниками прологу?
Ø Які дії п'єси
видаються вам
найпоетичнішими?
Ø Назвіть два типи художніх образів.
Ø Які цінності для міфічних персонажів найголовніші?
(Учні підтверджують свої відповіді
уривками з твору)
IV. Узагальнення
вивченого матеріалу
Запитання до учнів:
Ø
Визначте теми «Лісової пісні». (Оспівування поетесою духовного багатства
рідного народу, його великих творчих Можливостей, нездоланності потягу людини
до високого і прекрасного)
Ø
Яка ідея твору? (Утвердження краси вільного незалежного духу, кохання і мрії, змістовного, гармонійного, як сама природа, людського життя.)
Ø
Чого навчає нас твір Лесі Українки? (Любити природу, пізнавати її
закони, по-хазяйськи ставитись до « багатств. У п'єсі природа
постає як джерело творчості й натхнення. Показано також, як мистецтво
облагороджує людину.)
Ø
(Презентація
№ 4)
До приходу людини
|
Після...
|
«Старезний, густий,
предковічний ліс на Волині.
Посеред ліса
простора галява з плакучою березою і з великим прастарим дубом. Галява скраю
переходить в куп'я
та очерети, а в одному місці в яро-зелену драговину — то береги лісового озера, що утворилося з лісового струмка. Струмок той вибігає з гущавини ліса, впадає в
озеро, потім, по другім боці озера, знов витікає і губиться в хащах.
Само озеро —
тиховоде, вкрите ряскою та лататтям, але з чистим плесом посередині. Містина
вся дика, таємнича, але не понура,— повна ніжної задумливої поліської краси.
Провесна. По
узліссі і на галяві зеленіє перший ряст і цвітуть проліски та сон-трава. Дерева
ще безлисті, але вкриті бростю, що от-от
має розкритись.
На озері туман
то лежить пеленою, то
хвилює од вітру, то розривається,
одкриваючи блідо-блакитну воду»
|
«На галявині вже збудовано хату, засаджено городець. На одній нивці пшениця, на
другій - жито. На
озері плавають гуси. На березі сушиться хустя,
на кущах
стримлять горшки, гладишки. Трава на галявині чисто викошена, під дубом зложений стіжок. По лісі калатають клокічки — десь пасеться товар» |
V. Висновок
(Презентація №
5)
Звучить
останній монолог Мавки (Опитування кращих учнів)
Ці слова
сповнені світлої туги, у них звучить акорд на честь доброго, справедливого
переможця.
У «Лісовій пісні» цей переможець — людина мудра,
добра, творча, гармонійна,
що в леті за своїм щастям постійно б'ється зі злом, радіє і страждає, падає і піднімається, гине і воскресає, але летить і тільки — до краси.
Прослухати творче домашнє завдання учениці.
VI. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів
VII. Домашнє завдання
(Презентація №
6)
На
вибір:
1). На
основі опрацьованого матеріалу написати твір – роздум «Що єднає образ Мавки з
Лесею Українкою?»
2).
Написати ессе «Життя і мрії в згоді не бувають і вічно борються»
Немає коментарів:
Дописати коментар