середа, 3 грудня 2014 р.

Технологічна картка уроку


Тема: Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником.  Однозначні та  багатозначні слова. Лексична помилка.

Мета:  
-        познайомити учнів з поняттями «лексика», « лексикологія»,
 «однозначне», «багатозначне слово», « тлумачний словник»,    «лексична помилка»;
-        поглибити відомості про життя і творчість  Т.Шевченка;
-        збагачувати активний словниковий запас учнів;
-        розвивати логічне мислення, мовлення, інтерес до вивчення мови;
-        виховувати патріотичні почуття, повагу до постаті Кобзаря

Обладнання: підручники, тлумачні словники, мультимедійна дошка, учнівські роботи щодо пояснення значення слова ( випереджувальне  завдання,) «Кобзар»


Соціокультурна змістова лінія: видатні українці. Походження власного імені.


Тема: Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником.
          Однозначні та  багатозначні слова. Лексична помилка.

Мета:   
-         познайомити учнів з поняттями «лексика», « лексикологія»,
   «однозначне», «багатозначне слово», « тлумачний словник», «лексична помилка»;
-          поглибити відомості про життя і творчість  Т.Шевченка;
-         збагачувати активний словниковий запас учнів;
-          розвивати логічне мислення, мовлення, інтерес до вивчення мови;
-         виховувати патріотичні почуття, повагу до постаті Кобзаря
Обладнання: підручники, тлумачні словники, мультимедійна дошка, учнівські роботи щодо пояснення значення слова ( випереджувальне  завдання,) «Кобзар»

Перебіг уроку

Ну що б,здавалося,слова…
Слова та голос - більш нічого.
А серце б’ється - ожива,
 як їх почує!..

І. Організація класу  (Слайд №1)
ІІ. Актуалізація опорних знань  (Слайд №2, 3)

1.     Розгадування кросвордів
1.     Синонім до слова мовознавство.
2.     Наука, що вивчає правильну вимову слів.
3.     Синонім до слів краснопис, чистописання.
4.     Наука, що вивчає стилі мовлення
5.     Синонім до слова орфографія.
6.     Наука, що вивчає словосполучення та речення.
7.     Знак, який служить для  позначення роздільної вимови.


Л
і
н
г
в
і
с
т
и
к
а

о
р
ф
о
е
п
і
я


к
а
л
і
г
р
а
ф
і
я


с
т
и
л
і
с
т
и
к
а

п
р
а
в
о
п
и
с


с
и
н
т
а
к
с
и
с


а
п
о
с
т
р
о
ф




1.     Село, в якому народився Т.Шевченко.
2.     Село, де пройшли дитячі роки Тарасика.
3.     Художник, який допоміг викупити Шевченка з кріпацтва.
4.     Назва однієї з найвідоміших поезій Т.Шевченка
5.     Соціальний статус батьків Т.Шевченка.
6.     Ім’я матері та сестри Тараса Григоровича






К
и
р
и
л
і
в
к
а



м
о
р
и
н
ц
і





Б
р
ю
л
л
о
в





з
а
п
о
в
і
т

к
р
і
п
а
к

К
а
т
е
р
и
н
а



ІІІ. Мотивація навчальної діяльності  ( Слайд №4)
  Подібно до того, як із цеглинок складається дім , із зернинок колосок, так із слів складається мова. Подумайте і скажіть , а з чого складаються слова, чи кожному сполученню звуків судилося бути словом. Виберіть із поданих сполучень букв слова, обґрунтуйте свій вибір, спробуйте  встановити значення слів.
Кобзар, зарбок,  книга, ганик.  

Отже, слово – це значуща одиниця мови, що, крім звучання має ще й значення. І сьогодні на уроці ми будемо говорити про словниковий склад мови, що називається лексикою. Наука, яка вивчає лексику – це лексикологія.  І оскільки надворі березень і саме в березневі дні  Україна вшановує пам’ять Тараса Григоровича Шевченка, то ми також сьогодні згадаємо цього видатного сина України.

ІV. Опрацювання нового матеріалу
1.     Слово вчителя
Люди у своїй діяльності для того, щоб передати якусь інформацію про предмет, явище, не можуть користуватися самим предметом, явищем, і тому замість речей, про які потрібно повідомити, існують системи знаків: цифри, дорожні знаки і т.д.
   Слово – це також знак. Це підтверджує той факт, що ми кажемо: « Слово має значення». Тобто слово щось позначає.  Слово має дві форми : внутрішню і зовнішню. Зовнішня форма – це його оболонка : частина мови, рід , число відмінок. А внутрішня форма – це його значення.( слайд №5)



2.Гра « Банк ідей»
Як , на вашу думку,  можна пояснити    значення слів?

( Орієнтовні відповіді: показ предмета чи його малюнка, пояснення через синоніми та антоніми, пояснення через контекст, переклад російською мовою, описовий спосіб, пояснення за словником).

 3.Групова робота.( домашні групи)

   Записати речення. Пояснити значення виділених слів усіма можливими способами. Слайд №6

І група – Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає.
ІІ група – Летим. Дивлюся аж світає, Край неба палає
ІІІ група – На панщині пшеницю жала…

4. Дослідницька робота
Ключовим словом одного з наших кросвордів є слово кобзар. А що воно означає? (Слай№7).
-         Спробуйте пояснити значення цього слова різними способами.

-         Молодці! Ви щойно переконалися, що це слово може вживатися в різних значеннях.

Кобзар – це український народний співець, що супроводить свій спів грою на кобзі.
Кобзарі охоче вславляли бойові подвиги козаків, їх доблесть та відвагу, тому за часів царя їх постійно переслідували, розбивали їх інструменти, проганяли з ярмарків, інколи навіть забирали до в’язниці. Тому недарма Тарас Шевченко першу збірку своїх творів назвав « Кобзар». З того часу й сам автор асоціюється з цим народним співцем.( Слай№8).
Ми визначили лексичне значення слова, а тепер давайте визначимо його граматичне значення. Кобзар – ім., ч.р., Н.в., одн.

5. Робота з тлумачним словником
Лексичне значення слова можна знайти в тлумачному словнику, який складається із словникових статей, кожна з яких розпочинається із заголовного слова, тобто слова, яке тлумачать.

Запишіть речення, знайдіть у тлумачному словнику  значення виділеного слова. Яке граматичне значення цього слова?
 Над Дніпровою сагою стоїть явір  між лозою.


6. Пояснення вчителя з елементами бесіди
Слова з одним лексичним значенням  називаються однозначними, слова які мають кілька лексичних значень називаються багатозначними.


 Багатозначні слова називають предмети, ознаки, дії , у чомусь подібні між собою.

ОДНОЗНАЧНЕ СЛОВО                                БАГАТОЗНАЧНЕ СЛОВО
 1 значення                                                       2 і більше значень


- Які з слів , що використовувалися в кросворді є однозначними, а які багатозначними?
МЕТОД  ПРЕС
Я вважаю…  
тому що … .
Наприклад…
Отже…

-         Що означає слово заповіт?
- Знайдіть  це слово у тлумачному словнику.  

Заповіт -1.Офіційний документ, що містить розпорядження певної особи стосовно її майна у разі смерті; передсмертна воля
2. Настанова, що надана послідовникам або нащадкам, те, що стало традицією.
-         Які ж слова найчастіше є однозначними? ( Терміни, власні назви).

-            Чи знаєте ви, що власні назви теж мають своє лексичне значення?
Кожне ім’я щось означає, і недарма батьки інколи так довго обирають ймення дитині, адже від цього залежить уся її доля.
Чи знали батьки Шевченка значення імені своїх дітей ми не знаємо, але вже в імені було закладено подальший шлях Шевченка.
Григорій – означає: той, хто не спить,  пильнує, стоїть на сторожі.
Тарас – бентежу, турбую. Буквально бунтівник.

-         Спробуйте провести паралель між значенням імені Великого Кобзаря та його життєвим шляхом
-         ( Заслуховування відповідей учнів)
-          
А вдома ви поцікавитеся , що означають ваші імена.

 V. Закріплення вивченого матеріалу

1.     Робота із словником .
-         Запишіть уривок з поезії. Визначте однозначні та багатозначні слова за допомогою словника

Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть.

Вишня -    1.Плодове дерево.2. Соковита ягода цього дерева.
Хата –     1.Сільський одноповерховий будинок. 2. Приміщення такого будинку.
Гудіти –   1. Видавати протяжні низькі звуки;одночасно голосно розмовляючи. 2. Видавати протяжні звуки, сигнали за допомогою певного пристрою.3. Шумно гуляти.
2.     Слово вчителя
Вживання слова не  в його значенні, заміна українського слова російським називається лексичною помилкою.
   
2.     Знайдіть і виправте лексичні помилки у тексті.

Змалку Тарас пас зграйку овець .
Хлопець відчинив альбом і почав  малювати.

(Змалку Тарас пас  стадо овець.
 Хлопець розгорнув альбом і почав малювати)

VІ. Підсумок уроку
Метод « Незакінчене речення»

-          Сьогодні я дізнався…
-         Найцікавішим для мене було …
 
-         Як ви гадаєте, чи впливає ім’я на долю людини? Чому?

VІІ. Домашнє завдання
1. Параграф 30, вивчити правила,
2.  Виписати уривок з поезії Т.Шевченка, підкреслити багатозначні слова і з’ясувати їх значення.


3.     Дізнатися значення власного імені і з’ясувати чи відповідає воно вашому характеру  

Немає коментарів:

Дописати коментар