УДК: 371.3:811.161.2
С.А.Свінтковська
завідувачка Науково-методичного центру української мови та літератури, українознавства ООІУВ
О.В.Гашибаязова
методист Науково-методичного центру
української мови та літератури, українознавства ООІУВ
Л.А.Плетньова
методист
Науково-методичного центру української мови та літератури, українознавства
ООІУВ
Пишаймося,
поважаймо, піклуймося про українську мову. Черпаймо естетичний і ціннісний
досвід зі щедрої скарбниці української літератури, поширюймо його серед
молодого покоління України, яке в наш час так сильно потребує морального
авторитету.
Методичні рекомендації щодо вивчення
української мови та літератури в
загальноосвітніх навчальних закладах у 2014/2015 н.р.
У 2014/2015 навчальному році вивчення української мови у 5-6-их класах здійснюватиметься за такими новими навчальними
програмами для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів,
розроблених на основі нового Державного стандарту базової і повної загальної
середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р.№1392)
і затвердженими наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України
від 06.06.2012 року №664.
- Українська мова 5-9 класи. Програма для
загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (Шелехова Г.Т., Пентилюк М.І., Таранік-Ткачук К.В.,
Гнаткович Т.Д., Новосьолова В.І., Коржова Н.Б.). Видавництво «Шкільний світ», журнал «Українська мова та література»
№19-20 (755-756), жовтень. 2012 р.
- Українська мова 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх
навчальних закладів із навчанням російською мовою (Бондаренко Н.В., Караман
С.О., Ярмолюк А.В., Кононенко В.Л., Савченко О.В.).
- Українська
мова 5-9 класи. Програма для
загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням молдовською мовою (Свінтковська
С.А., Дмитрієв С.В., Могильницька Г.А., Пасат О.О., Бойко О.І., Журавель М.І.,
Маларьова Н.О.).
Зі змістом програм можна ознайомитися на веб-сайті
Міністерства освіти і науки України www.mon.gov.ua. та у газеті «Українська мова та література», №19-20
(755-756), жовтень 2012 р.
У 2014/2015 навчальному році вивчення української мови у 7-9 класах загальноосвітніх навчальних закладів
здійснюватиметься за програмами, затвердженими Міністерством освіти і науки України
(лист №1/11-6611 від
23.12.2004 року):
•Українська мова. 5-12 класи. /Г.Т. Шелехова, В.І. Тихоша, А.М. Корольчук,
В.І. Новосьолова, Я.І. Остаф. За редакцією Л.В. Скуратівського. – К.:
Ірпінь: Перун, 2005. – 176 с.;
• Українська мова 5-12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних
закладів з російською мовою навчання. /Н.В.Бондаренко, О.М.Біляєв, Л.М.Паламар,
В.Л.Кононенко – Чірнівці: Видавничий дім «Букрек», 2005. – 152 с.
Вивчення української мови у
10-11 класах загальноосвітніх навчальних закладів здійснюватиметься за
програмами, затвердженими Міністерством
освіти і науки (наказ від 28.10.2010 № 1021), а саме:
•
Українська мова. 10–11 класи. Програма для профільного навчання учнів
загальноосвітніх навчальних закладів. Технологічний, природничо-математичний,
спортивний напрями, суспільно-гуманітарний напрям (економічний профіль). Рівень
стандарту /М.І. Пентилюк, О.М. Горошкіна, А.В. Нікітіна. – К.: Грамота,
2011.
•
Українська мова. 10–11 класи. Програма для профільного навчання учнів
загальноосвітніх навчальних закладів. Суспільно-гуманітарний напрям
(історичний, правовий, філософський профілі); філологічний напрям
(профіль – іноземна філологія); художньо-естетичний напрям. Академічний
рівень /Г.Т. Шелехова, В.І.
Новосьолова, Я.І. Остаф. – К.: Грамота,
2011.
•
Українська мова. 10–11 класи. Програма для профільного навчання учнів
загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям, профіль – українська
філологія. Профільний рівень /Л.І. Мацько, О.М. Семеног – К.:
Грамота, 2011.
• Програма для загальноосвітніх навчальних закладів
(класів) з поглибленим вивченням української мови. 8-9 класи. / С.О. Караман, О.В. Караман, М.Я. Плющ, В.І. Тихоша. За редакцією С.О.
Карамана – К.: Грамота, 2009. – 100 с.
• Програма для загальноосвітніх
навчальних закладів (класів) з поглибленим вивченням української мови. 5-7
класи. /Т.Д.Гнаткович. – Ужгород: Інформаційно-видавничий центр ЗІППО, 2011. –
76 с.
Поглиблене вивчення української мови у 8-9 класах може здійснюватися за підручниками,
рекомендованими Міністерством освіти і науки України:
• Тихоша В.І., Плющ М.Я., Караман С.О.,
Караман О.В. Українська мова. Підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (класів)
із поглибленим вивченням української мови. –
К.: Видавничий дім «Освіта», 2012.
• Тихоша В.І., Плющ М.Я., Караман С.О.,
Караман О.В. Українська мова. Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів (класів)
із поглибленим вивченням української мови. –
К.: Видавничий дім «Освіта»,
2012.
Перелік навчальних програм для
11-річної школи з навчанням мовами національних меншин:
- Українська мова для
загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою. 10-11 класи.
Рівень стандарту.
- Українська мова для
загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою. 10-11 класи.
Академічний рівень.
- Українська мова для
загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням румунською, молдовською
мовами. 10-11 класи. Рівень стандарту.
- Українська мова для
загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням румунською, молдовською
мовами. 10-11 класи. Академічний рівень.
З даними програмами можна ознайомитися на веб-сайті
Міністерства освіти і науки України www.mon.gov.ua
У вечірніх (змінних)
загальноосвітніх навчальних закладах українська мова вивчатиметься за програмами:
•
У 5-6-их класах:
Українська мова. 5-9 класи. Навчальна програма для учнів загальноосвітніх
навчальних закладів із навчанням українською мовою /Г.Т.Шелехова, М.І.Пентилюк,
В.І.Новосьолова, Т.Д.Гнаткович, К.В.Таранік-Ткачук, Н.Б.Коржова. – К.:
Видавничий дім «Освіта», 2013.
• У 7-9 класах:
Українська мова. 5-12 класи /Г.Т. Шелехова, В.І. Тихоша, А.М. Корольчук,
В.І. Новосьолова, Я.І. Остаф. За редакцією Л.В. Скуратівського. – К.:
Ірпінь: Перун, 2005. – 176 с.
•
У 10-11 класах: Українська мова. 10–11 класи. Програма для профільного
навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Технологічний, природничо-математичний,
спортивний напрями, суспільно-гуманітарний напрям (економічний профіль). Рівень
стандарту /М.І. Пентилюк, О.М. Горошкіна, А.В. Нікітіна. – К.: Грамота,
2011.
• У 10-12 класах: Українська мова. 10–12 класи. Програма для
профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Технологічний,
природничо-математичний, спортивний напрями, суспільно-гуманітарний напрям
(економічний профіль). Рівень стандарту /М.І. Пентилюк, О.М. Горошкіна,
А.В. Нікітіна. – К.: Грамота, 2009. – 60 с.
У 2014/2015 навчальному році вивчення української літератури у 5-6-их класах здійснюватиметься за новою
навчальною програмою для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів,
розробленою на основі нового Державного стандарту базової і повної загальної
середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. №1392)
і затвердженою наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України
від 06.06.2012 р. №664, «Українська
література 5-9 класи». Програма для
загальноосвітніх навчальних закладів
(Мовчан Р.В., Таранік-Ткачук К.В., Бондар М.П., Івасюк О.М., Кочерга
С.А., Кавун Л.І, Неживий
О.І., Михайлова Н.В.). Видавництво
«Шкільний світ», журнал «Українська мова та література» №19-20 (755-756),
жовтень, 2012 р. З Програмою можна ознайомитися у газеті «Українська мова
та література», №19-20 (755-756), жовтень 2012 р., с.55-80.
Вивчення
української літератури в 7-9 класах загальноосвітніх навчальних закладів
здійснюватиметься за програмою, затвердженою Міністерством освіти і науки
України: Українська література. 5-12 класи. Програма для загальноосвітніх
навчальних закладів (Мовчан Р.В., Левчик Н.В., Камінчук О.А., Бондар М.П.,
Поліщук О.Б.,Сулима М.М., Шабельникова Л.П., Садівська В.М. Керівник проекту
Жулинський М.Г. За загальною редакцією Р.В.Мовчан. – К., Ірпінь: Перун 2005. –
201 с.
Вивчення української
літератури у 7-9 класах загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних
меншин здійснюватиметься за програмою, затвердженою Міністерством освіти і
науки України: Українська література. 5-12 класи. Програма для загальноосвітніх
навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин (Івасюк О.М.,
Гуйванюк Н.В., Бузинська В.Є. – Видавничий дім «Букрек», 2005. – 136 с. З
урахуванням змін, внесених до неї (див. Методичні рекомендації щодо реалізації
галузевої Програми поліпшення вивчення української мови у загальноосвітніх
навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин на 2008-2009 роки
від 08.10.2008 №1/9-647), та підручниками цього ж авторського колективу.
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів
(класів) з поглибленим вивченням
української літератури. 8-9 класи. //Керівники авторського колективу:
М.Г.Жулинський, Г.Ф.Семенюк; за загальною редакцією Р.В.Мовчан; авторський
колектив: Р.В.Мовчан, М.М.Сулима, В.І.Цимбалюк, Н.В.Левчик, М.П.Бондар. – К.:
Грамота, 2009. – 88 с.
Поглиблене вивчення української літератури у 8-9
класах може здійснюватися за підручником, рекомендованим Міністерством освіти і
науки України:
• Цимбалюк В.І. Українська література.
Підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (класів) із
поглибленим вивченням української літератури. – К.: Видавничий дім «Освіта», -
2012.
Вивчення української
літератури як профільного предмета у 10-11 класах загальноосвітніх навчальних
закладів й визначення ступеня її представленості як окремого навчального
предмета в профілях різних спеціалізацій урегульовано за рахунок наявності
програм різних рівнів (стандарту, академічного, профільного). Ці програми
затверджені наказом Міністерства освіти і науки від 28.10.2010 №1021:
• Українська література. 10-11
класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних
закладів. Природничо-математичний, технологічний, спортивний,
суспільно-гуманітарний, художньо-естетичний напрями; філологічний напрям
(профіль – іноземна філологія). Академічний рівень /М.Г.Жулинський, Г.Ф.Семенюк
– керівники авторського колективу; Р.В.Мовчан, Н.В.Левчик, М.П.Бондар,
О.А.Камінчук, В.І.Цимбалюк. За загальною редакцією Р.В.Мовчан. – К.:Грамота,
2011.
• Українська література. 10-11
класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних
закладів. Філологічний напрям (профіль української філології). Профільний
рівень / М.Г.Жулинський, Г.Ф.Семенюк – керівники авторського колективу;
Р.В.Мовчан, Н.В.Левчик, М.П.Бондар, О.А.Камінчук, В.І.Цимбалюк. За загальною
редакцією Р.В.Мовчан. – К.: Грамота, 2011.
Програма академічного рівня збігається за змістом і
формою з програмою рівня стандарту (як за кількістю годин, так і за вимогами до
рівня оцінювання навчальних досягнень учнів).
У вечірніх (змінних) загальноосвітніх навчальних
закладах українська література вивчатиметься за програмами:
У 5-6-их класах: Українська література. 5-9 класи.
Навчальна програма для учнів загальноосвітніх навчальних закладів /Р.В.Мовчан,
М.П.Бондар, Л.І.Кавун, О.М.Івасюк, К.В.Таранік-Ткачук, С.А.Кочерга,
О.І.Неживий, Н.В.Михайлова – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.
У 7-9 класах: Українська література. 5-12 класи.
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів /Р.В.Мовчан, Н.В.Левчик,
О.А.Камінчук М.П.Бондар, О.Б.Поліщук, М.М.Сулима, Л.П.Шабельникова,
В.М.Садівська. Керівник проекту М.Г.Жулинський. За загальною редакцією
Р.В.Мовчан. – К., Ірпінь: Перун, 2005. – 201 с. (з урахуванням змін, внесених до навчальної програми).
У 10-11 класах: Українська література. 10-11 класи.
Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів.
Природничо-математичний, технологічний, спортивний, суспільно-гуманітарний,
художньо-естетичний напрями; філологічний напрям (профіль – іноземна
філологія). Академічний рівень /М.Г.Жулинський, Г.Ф.Семенюк – керівники
авторського колективу; Р.В.Мовчан, Н.В.Левчик, М.П.Бондар, О.А.Камінчук,
В.І.Цимбалюк. За загальною редакцією Р.В.Мовчан. – К.:Грамота, 2011.
У 10-12 класах: Українська література. 10-12 класи.
Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів.
Природничо-математичний, технологічний, спортивний, суспільно-гуманітарний,
художньо-естетичний напрями; філологічний напрям (профіль – іноземна
філологія). Академічний рівень /М.Г.Жулинський, Г.Ф.Семенюк – керівники
авторського колективу; Р.В.Мовчан, Н.В.Левчик, М.П.Бондар, О.А.Камінчук,
В.І.Цимбалюк. – К.: Грамота, 2009.
На замітку вчителю-словеснику
1. Орієнтовний зразок схеми
плану-конспекту уроку з української мови
(на прикладі вивчення теми
«Прикметник як частина мови»
(6 клас, 1-ий урок)
Тема. Прикметник як частина мови:
загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета:
• закріпити і поглибити знання
учнів про прикметник як частину мови, його значення, граматичні властивості,
синтаксичну роль;
• розвивати вміння робити
спостереження над мовними явищами;
• удосконалювати навички
правильного й доречного використання прикметників в усному та писемному
мовленні;
• формувати комунікативні
вміння та навички;
• виховувати любов до рідної
України, її природи, мови через прислів’я та приказки;
• формувати естетичні смаки
учнів.
Обладнання: підручник, наочна узагальнювальна схема «Прикметник»,
індивідуальні картки, таблиці, схеми мовних розборів, папір з клейкою смужкою.
Тип уроку: комбінований урок засвоєння нових
знань.
Перебіг уроку
Епіграф до уроку:
Мова перебуває
з людиною все
життя,
супроводжуючи її
в будні
й свята, у
радості й горі,
в емоціях та почуттях.
М.Рильський
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
• Перевірка домашнього завдання: самостійно складених лінгвістичних казок
про прикметник.
• Проблемне питання відповідно до теми уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
школярів
• Робота з
епіграфом.
• Робота з
текстом по групах (1, 2, 3 групи). Текст, завдання.
ІV. Оголошення теми й мети уроку
V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
• «Мікрофон»
-
Діти, пригадайте, будь ласка, прислів’я та приказки, які мають у своєму
складі прикметники.
• Робота біля дошки
Дібрати до іменників спільнокореневі
прикметники (весна – весняний…).
• Лінгвістичне спостереження
Порівняти подані парами слова. Яка між
ними різниця? (Зима – зимовий…).
• Робота з наочною узагальнювальною таблицею «Прикметник СЗЧМ (самостійна
змінна частина мови)».
• Самоперевірка.
Робота
с підручником (§…, правила).
VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
• Лексичний тренінг
З кожної групи один
представник з двох речень виписує прикметники разом з іменниками, від яких вони
залежать, і визначає рід, число, відмінок прикметників (текст).
• Вибірково-розподільний диктант
Записати слова у дві
колонки: у ліву – прикметники, у праву – решту слів (прикметник, іменник,
числівник…).
• Групова робота
Об’єднатися у дві команди.
Перша виконує завдання на картці №1, друга - №2 (картки із завданнями).
• «Музей помилок»
Учні – музейні працівники. До
них потрапляють якісь реліквії, але час наклав свій відбиток: стерто частини
речень, нечітко написані слова, відсутні розділові знаки, переплутано місцями
слова, коли склеювали аркуш. Завдання – відтворити текст, пояснити помилки,
виправити їх (текст).
• Творча робота «Асоціації»
Використовуючи різні прикметники,
розповісти про себе або свого друга під час канікул.
Довідка: злий, грубий,
веселий, загадковий, неохайний, сором’язливий, енергійний, сумний, здібний,
добрий, безвідповідальний.
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання
• Завершальне слово вчителя
-
Закінчіть речення: «На уроці я навчився (навчилася)…»
• Бесіда за запитаннями
- Яких знань і вмінь, що
стосується прикметника, у вас недостатньо?
- У чому потребуєте допомоги?
- Як оцінюєте власну роботу на уроці?
VІІ. Пояснення домашнього завдання
1. §… опрацювати.
2. 1-й рівень. Написати твір-мініатюру «Моє рідне місто (село)», у
використаних прикметниках вказати морфологічні ознаки.
2-й рівень. Виписати з вправи
№… підручника 5-7 прикметників і розібрати їх як частину мови.
3-й рівень. Виконати вправу за підручником №…
2. Особливості структури уроків мови
Класифікація уроків розвитку мовлення
Урок навчального переказу
|
↓ ↓ ↓ ↓ ↓
↓ ↓ ↓ ↓
Вступна бесіда
|
Бесіда за змістом прочитаного
|
Складання плану
|
Повторне читання тексту
|
Підготовка чорнового варіанта тексту
|
Редагування роботи і переписування її начисто
|
Перевірка та аналіз роботи
|
Доопрацювання переказу
|
Читання тексту
|
Урок
контрольного переказу
|
Урок
аналізу контрольного переказу
|
↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓
Вступне слово вчителя
|
Читання тексту
|
Робота над змістом тексту
|
Самостійне складання плану переказу
|
Підготовка чорнового варіанта
|
Переписування роботи начисто
|
Самостійна перевірка написаного
|
Вступне слово вчителя
|
Загальна оцінка виконаної роботи
|
Розгляд окремих робіт
|
Аналіз допущених у переказі недоліків
|
Виконання вправ на подолання помилок
|
Домашнє завдання
|
Урок навчального твору
|
↓ ↓ ↓ ↓
↓ ↓ ↓ ↓
Вступна бесіда
вчителя
|
Робота над змістом твору
|
Колективне складання плану
письмової роботи
|
Складання усного твору
|
Написання твору на чернетці
|
Удосконалення написаного
|
Перевірка й аналіз творів
|
Доопрацювання роботи, переписування начисто
|
Ознайомлення зі зразком твору
|
Урок
підготовки до контрольного твору
|
Урок
контрольного твору
|
↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓
↓ ↓ ↓ ↓
Вступна бесіда (мотивація мети, завдань)
|
Повторення
стильових і жанрових особливостей
|
Читання й аналіз зразка твору
|
Лексико-стилістична робота над текстом
|
Домашнє завдання
|
Вступне слово вчителя
|
Складання плану твору
|
Написання роботи у чорновому варіанті
|
Редагування й переписування роботи
|
Перевірка написаного
|
Урок
аналізу контрольного твору
|
↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓
Вступне слово вчителя
|
Загальна характеристика виконаних робіт
|
Аналіз кращих робіт та їх фрагментів
|
Колективний аналіз допущених помилок і недоліків
|
Виконання вправ на подолання помилок
|
Індивідуальна робота учнів над виправленням недоліків у творі
|
Класифікація диктантів
За
формами роботи
|
Види
|
|
1.
|
За навчальною метою
|
навчальні
контрольні
навчально-контрольні
|
2.
|
За особливостями сприймання тексту
|
слухові
зорові
зорово-слухові
|
3.
|
За характером відтворення диктованого тексту
|
текстуальні (без
зміни тексту)
вибіркові
вільні
творчі
диктанти-переклади
|
4.
|
За методикою організації
|
без пояснень
попереджувальні
з одночасним
коментуванням
(коментоване
письмо)
пояснювальні
«перевіряю себе»
|
5.
|
За особливостями
мовного матеріалу
|
словникові
з окремих
словосполучень і
речень, тексту
|
6.
|
За джерелом, з якого сприймається текст
|
з уст учителя
за магнітофонним
записом
самодиктант (письмо
вивченого напам’ять
тексту)
|
7.
|
За формою
проведення
|
письмові
усні
з використанням
сигнальних
карток
|
Основні види диктантів
|
Методична робота
вчителя-словесника
Нова освітня парадигма визначила одне з головних
завдань учителя-словесника – підвищення професійної кваліфікації
|
Основні шляхи підвищення
професійної кваліфікації вчителя
|
Основні
завдання підвищення професіоналізму вчителя
Учитель-словесник зможе
досягти бажаного професіоналізму за умови повсякденного підвищення
науково-теоретичного рівня, удосконалення психолого-педагогічної підготовки
своїх знань, умінь і навичок, поліпшення загального розвитку і культурного
рівня
|
Немає коментарів:
Дописати коментар