неділя, 7 грудня 2014 р.

Тема. Повторення та    узагальнення вивченого про прикметник. Підготовка до написання контрольної роботи 

Мета: - систематизувати та узагальнити знання учнів про прикметник  як    самостійну частину мови;
-         закріпити  навички правильно визначати морфологічні ознаки прикметників, їх синтаксичну роль;
-         - розвивати логічне мислення, пам'ять, уяву, вміння правильно     висловлювати свої думки;
-         - сприяти розширенню світогляду;
-         -збагшачувати словниковий запас учнів;
-         виховувати почуття поваги та пошани учнів до творчості Т.Г.Шевченка, почуття гордості за свою країну
Методи і прийоми: робота в групах, парах, дослідницька робота, самостійна робота творчого характеру, виразне читання поезій, текстів.
Тип уроку: урок повторення, узагальнення й систематизації знань.

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, розда тковий матеріал, матеріал для роботи в групах, «Кобзар», повість С. Васильченка «Широкий шлях».

Епіграф до уроку:

Зростає покоління молоде,
Нові вогні горять на небокраї,
Та в далеч з наймолодшими іде
Пророк Зорі, що землю всю осяє.
М.Рильський

Хід уроку

         І. Організаційний момент
         Вправа « Комплімент»
Кожен учень робить комплімент сусіду
                Вступне слово вчителя:
-         Доброго дня дорогі діти, ! Всі ви знаєте, що з приходом весни, в перші березневі дні ось уже багато років в Україні народ вшановує пам’ять Великого Пророка української нації, Славного Поета, Відомого Художника та Провідника кожного з нас – Тараса Шевченка.
         Відомо, що коли дають характеристику народові, то передовсім називають його найталановитіших, найкращих представників.
         Український народ, Україна – це Шевченко. У ньому – наша сила, наша істина, історія, буття, наші болі і мрії.
         Шевченко – вершина родового українського дерева. Коли б волею якоїсь надзвичайної сили наш народ постав би перед необхідністю з-поміж усіх книжок вибрати дві, то він узяв би Біблію та «Кобзар» - Євангеліє від Тараса. Без першої був би неповноцінний духовно, а без другої – немислимий як народ.

         ІІ.  Повідомлення  теми, мети уроку
        
         Слово вчителя:

         Діти, на сьогоднішньому уроці ми    ще  раз повернемося до творчості Т.Г.Шевченка. А зробимо  це для того, щоб повторити та узагальнити наші знання про прикметник  як самостійну частину мови і підготуватися до написання контрольної роботи. Я думаю, що поезії Т.Шевченка, а також повість С. Васильченка «Широкий шлях», з якою ми познайомилися в п’ятому класі, допоможуть нам закріпити навички правильно визначати морфологічні ознаки прикметників, їх синтаксичну роль; розвивати творчі вміння правильно використовувати прикметники у мовленні.

         ІІІ . Узагальнення та систематизація  знань
-         Перш, ніж перейти безпосередньо до основної частини нашого уроку, я пропоную пригадати деякі відомості про прикметник і дати відповіді на питання словами «так» чи «ні»
-          
1.     Бліц - опитування:
( робота із сигнальними картками: відповідь ТАК  - зелений колір, відповідь НІ – червоний колір)
1.     Прикметник – це службова частина мови? (Ні)
2.     Прикметник означає дію або стан предмета? (Ні)
3.     Прикметник відповідає на питання який? чий? котрий? (Так)
4.     Прикметник у реченні  здебільшого виступає додатком? (Ні)
5.     Чи згодні ви з тим, що прикметник має два ступені порівняння? (Так)
6.     Прикметник має три розряди? (Так)
7.     Прикметник вживається тільки в повній формі? (Ні)
8.     Ступені порівняння прикметника в українській мові мають дві форми? (Так)
9.     Прикметник не відмінюється за відмінками? (Ні)
10. Прикметник змінюється за родами і числами? (Так)
11. Прикметник має форму кличного відмінка? ( Ні)
12. Прикметник вказує на ознаку предмета? (Так)

2.  Лінгвістичний двобій
         Отже, для того, щоб перейти до виконання вправ, ми протягом уроку будемо давати відповіді на ряд запитань.
          Розпочнемо з лінгвістичного двобою.( Учні готували низку запитань за темою, супротивника вибирає вчитель. )
         (- Яка частина мови називається прикметником?
         - Які граматичні ознаки прикметника ви знаєте?
         - Чим прикметник найчастіше виступає в реченні?)

3.Робота з текстом
         Ми пригадали граматичні ознаки прикметника і на нас чекає завдання. З тексту, який є уривком повісті С. Васильченка «Широкий шлях», виписати прикметники, визначити їх рід, число, відмінок.

         «…Невесела у Шевченка зимою та восени хата – стоїть край села, як примара, найгірша, мабуть, в усьому селі: кривобока, стара, стіни повигинались, солома на покрівлі потемніла, потрухла, мохом узялася, почорнів од диму вивід, од вітру порозлазилась, дірки світять голими латами. А прийде весна, зацвіте садок за хатою, рясна яблуня коло хати, промете Катря під вікнами півники та барвінок, і хата, як хата, - суму мов не було того… Сад темний, густий, бур’янами зарослий. За садом ховалось сонце. Після першого жаркого квітневого дня плинув теплий, тихий вечір. Над хатою зійшла вечірня зоря, заграла золотом в яблуневому цвіті, тихим, рожевим, у білій на стіні глині. Вперше по весні білоголова Шевченкова родина розташувалась вечеряти під яблунею надворі…»

         (Учні зачитують відповіді)
-         Що ви дізналися про родину Шевченка з цього уривка? ( що сім’я  жила дуже бідно)
-         Які слова вам підказали таку відповідь? (прикметники)
-         Підберіть до прикметників першого речення синоніми та антоніми.
-          
         Ну що ж, граматичні ознаки прикметника ви пригадали, а зараз дайте відповіді на питання:
-         На які групи за значенням поділяються прикметники?
-         Які прикметники називаються якісними? відносними? присвійними?

4.Робота в групах

         Завдання для груп:
                            1 група:
         Завдання 1: Визначити у словосполученнях групу прикметників за значенням:
                            Талановитий поет –
                            Солом’яна стріха –
                            Дніпр широкий –
                            Тарасова книжка –
         Завдання 2: Утворити від поданих іменників прикметники:
                                      Старість, юність, цікавість, талант, розум, велич, молодість, обдарованість.
                            З одним із прикметників скласти речення про Шевченка.
2 група:
         Завдання 1: Визначити у словосполученнях групу прикметників за значенням:
                            Зоря вечірняя –
                            Доля молода –
                            Небо голубеє –
                            Поетові вірші –
         Завдання 2: Утворити від поданих іменників прикметники:
                            Солома, Україна, село, ніч, вечір, мова, дерево, глина.
                            З одним із прикметників скласти речення про Шевченка.
                           
                            3 група:
         Завдання 1: Визначити у словосполученнях групу прикметників за значенням:
                            Блідий місяць –
                            Садок вишневий –
                            Стара ряднина –
                            Шевченкова хата –
         Завдання 2:Утворити від поданих іменників прикметники:
                            Тарас, Григорій, Микита, Йосип, Марина, Катруся, Ярина, Оксана.
                            З одним із прикметників скласти речення про Шевченка.

         ( Учні зачитують відповіді)

         І з цим завданням ви впорались чудово. Молодці! А зараз перевіримо, що ви запам’ятали про ступені порівняння прикметників.
         - Яка група прикметників має ступені порівняння?
         - Скільки ступенів порівняння має прикметник? Назвіть їх.
         - Які форми мають ступені порівняння?
         - Як творяться ці форми у вищому і найвищому ступенях порівняння?

         Кожна група отримує текст уривка з поезії Т.Г.Шевченка, з якого треба виписати виділені ( підкреслені) прикметники, утворити вищий і найвищий ступені їх порівняння.

                            1 група:
         Реве та стогне Дніпр широкий,
         Сердитий вітер завива,
         Додолу верби гне високі,
         Горами хвилю підійма.
                            «Причинна»
                           
                            2 група:
         Гори мої високії,
         Не так і високі,
         Як хороші, хорошії,
         Блакитні здалека.
                            «Сон»

                            3 група:
         За сонцем хмаронька пливе,
         Червоні поли розстилає
         І сонце спатоньки зове
         У синє море: покриває
         Рожевою пеленою,
         Мов мати дитину…
                            « За сонцем хмаронька пливе…»
         ( Учні зачитують відповіді)

         5. Театральна хвилинка
        
         Два учні -  актори показують за допомогою міміки показують прочитані з листочків прикметники. Всі учні відгадують.
         Прикметники: сумний, плаксивий, розумний, веселий, усміхнений, вухатий, красивий, сонний, злий, носатий, язикатий, похмурий.

         Я бачу, що і актори ви хороші. А зараз пригадайте:
         - Які є способи творення прикметників?
         - За допомогою чого творяться прикметники?

         Кожна група отримує уривки з поезій Т.Шевченка, виписує виділені прикметники, визначає їх спосіб творення.
        
                            1група:
         Чорнобрива, кароока,
         Вилитая мати,
         Тільки смутна, невесела…
                                      «Княжна»
                           
                            2 група:
         Орли, орли ви сизокрилі,
         Поки вам лихо не приснилось,
         Хоч невеличке, хоч на час!
         А там під лавою в шиночку
         Сховаєтесь у холодочку…
                                      «Дурні та гордії ми люди»

                            3 група:
         Глянь на мене, чорнобриву,
         Моя доле неправдива,
         Безталанна я!
«Якби мені черевики…»

        
         Ну і з цим завданням ви впорались. А тепер пригадайте
-         Які є форми прикметників?
-         Які прикметники є повними? короткими? стягненими? нестягненими?

6. Дослідницька робота

Учні, отримавши випереджувальне завдання, зачитують знайдені в поезіях Шевченка різні форми прикметників (короткі, нестягнені).
Для того, щоб виконати наступну вправу, пригадайте
-         Коли не з прикметником пишеться окремо? Коли – разом?
-         У яких випадках пишемо –н- або –нн- у прикметниках?
-         В яких випадках складні прикметники пишемо через дефіс? В яких - разом?

7.Словниковий диктант

Нещасливий; безталанний; не багатий, а бідний; давноминулий; багатогранний;народно-визвольний; світло-зелений; довговічний; волелюбний; невідомий; не злий, а добрий; нецікавий; славнозвісний; літературно-краєзнавчий.        

         ( Взаємоперевірка диктанту  учнями, коментування слів)

         8. Робота з підручником
        
         Опрацювання схеми розбору прикметника як частини мови  

         9.Самостійна робота
        
         Зробити синтаксичний розбір речення, виписати прикметник, розібрати його як частину мови:

         Сім’я вечеря коло хати, вечірня зіронька встає.

         Вечірня – прим., поч. ф. – вечірній, яка?, відносн., жін. р., одн., Н.в., повн., стягн., м’яка гр., означ.

         10. Асоціативний ряд

         Ну і на завершення я пропоную дібрати якомога більше прикметників до слова Шевченко:
                          Шевченковеликий, талановитий, відомий, славнозвісний, мудрий, могутній, обізнаний, багатогранний, славний, обдарований та інші.

 ІV Підсумок уроку

         Слово вчителя:   

         Сьогодні на уроці ви всі були активними і ми   змогли повторити відомості про прикметник, як самостійну частину мови, змогли підготуватися до написання контрольної роботи.
         А ще, діти, ми згадали творчість Великого Генія українського народу Т.Шевченка. Минають роки, а його слово живе, кличе нас на нові подвиги, кличе до єдності, віри і любові.
         І сьогодні, живучи у незалежній державі – Україні, ми з гордістю можемо сказати:
                   В сім’ї українській і по всьому світу
                   Ти живеш із нами, завжди серед нас.
                   Ти дзвениш у пісні, в полум’янім слові,
                   В ореолі слави, любий наш Тарасе.
         Ми йдемо до тебе, Кобзарю, за твоєю мудрістю, яка сонцем правди і віри витає над Україною. І хочеться, щоб не збилися ми з путі, щоб могли чесно глянути Тобі у вічі і гордо сказати, що «у нас нема зерна неправди за собою».

         V Оцінювання учнів
         VІ. Домашнє завдання:
1.     Підготуватися до написання контрольної роботи.
2.      Середній рівень. Виписати з творів Шевченка цитату з прикметниками. Виконати морфологічний  розбір 3 прикметників.
3.     Достатній рівень. Описати, яким ви особисто бачите Шевченка, використовуючи прикметники. 3 прикметники розібрати як частину мови.
4.      Високий рівень. Написати листа Т.Шевченку, використовуючи прикметники вищого та найвищого ступенів  порівняння 








Немає коментарів:

Дописати коментар