Українська
література
У 2014-2015 навчальному році вивчення української літератури в 5-9 класах загальноосвітніх навчальних закладів
здійснюватиметься за програмою, затвердженою Міністерством: Українська
література. 5-12 класи. Програма для
загальноосвітніх навчальних закладів/ Автори Р.В.Мовчан, Н.В.Левчик,
О.А.Камінчук, М.П.Бондар, О.Б.Поліщук, М.М.Сулима, Л.П.Шабельникова,
В.М.Садівська. Керівник проекту М.Г.Жулинський. За загальною редакцією
Р.В.Мовчан. – К., Ірпінь: Перун, 2005. – 201 с.
З метою поліпшення якості шкільної літературної освіти, урахування
громадської думки щодо виховної та естетичної вартості окремих програмових
художніх творів та розвантаження змісту навчальної програми, відповідно до
рішення колегії Міністерства освіти і науки від 11 лютого 2010 року, протокол №
1/4-2, затверджено зміни до навчальної
програми з української літератури (5-9 класи), а саме:
5 клас
-
легенда «Лісова
панна» – вилучено з програми;
-
казка В.
Короліва-Старого «Потерчата» – винесено на позакласне читання;
6 клас
-
усунуто дублювання
вивчення кіноповісті О. Довженка
«Зачарована Десна» (у 6 класі вивчаються фрагменти твору);
-
твір С. Руданського
«Козак і король» – вилучено з програми (замінено на гуморески «Добре
торгувались» і «Гуменний»);
-
оповідання С.
Васильченка «Басурмен» – вилучено з програми (замінено на твір «У темряві»);
-
зменшено на початку
навчального року вивчення поезій напам’ять (замість 5 пісень вивчатиметься 2 на
вибір);
7 клас
-
твір Б. Лепкого
«Цвіт щастя» – винесено на позакласне читання;
-
вірш
А. Малишка «Приходять предки…» – вилучено з
програми (замінено на поезію «В завійну ніч з незвіданих доріг…»);
8 клас
-
твір І. Франка
«Іван Вишенський» – текстуальне вивчення
замінено на оглядове (1 година);
- поезії В. Самійленко «Ельдорадо» і «Патріоти» вилучено з програми, замінено на твори «На печі», «Не вмре
поезія…»;
-
вивчення творчості
Є. Дударя (за програмою: «Слон і мухи», «Лісова казка», «Червона Шапочка»)
вилучено з програми – натомість вивчаються оповідання О. Чорногуза «Як вибирати
ім’я», «Як поводитись у кіно» зі збірки оповідань «Веселі поради»;
9 клас
-
притча І. Липи
«Мати» – вилучено з програми;
-
усунуто дублювання
вивчення вірша Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати…» (у 5 класі твір
вивчається, у програмі для 9 класу – знято);
-
зменшено на початку
навчального року вивчення поезій напам’ять (замість 4 пісень вивчатиметься 2 на
вибір).
Вивчення
української літератури у 10-11 класах загальноосвітніх
навчальних закладів здійснюватиметься за програмами, затвердженими
Міністерством (наказ від 28.10.2010 № 1021).
Ефективність практичного втілення системи профільного вивчення української
літератури
та визначення ступеня її
представленості як окремої навчальної дисципліни в профілях
інших спеціалізацій забезпечується наявністю двох профільних програм.
- Українська література. 10-11 класи. Програма для профільного навчання
учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Природничо-математичний,
технологічний, спортивний, суспільно-гуманітарний, художньо-естетичний напрями;
філологічний напрям (профіль – іноземна філологія). Академічний рівень / Укладачі:
М.Г. Жулинський, Г.Ф. Семенюк – керівники авторського колективу;
Р.В. Мовчан, Н.В. Левчик, М.П. Бондар, О.А. Камінчук, В.І. Цимбалюк.
За заг. ред. Р.В. Мовчан. – К.: Грамота, 2011.
- Українська література. 10-11 класи. Програма
для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів.
Філологічний напрям (профіль української філології). Профільний рівень / Укладачі:
М.Г. Жулинський, Г.Ф. Семенюк – керівники авторського колективу;
Р.В. Мовчан, Н.В. Левчик, М.П. Бондар, О.А. Камінчук, В.І.
Цимбалюк. За заг. ред. Р.В. Мовчан.
– К.: Грамота, 2011.
Програма академічного рівня
збігається за змістом і формою з програмою рівня стандарту (як за кількістю годин, так і за вимогами до рівня
оцінювання навчальних досягнень учнів).
У вечірніх (змінних) загальноосвітніх навчальних закладах українська література вивчатиметься за програмами:
У 5-9 класах: Українська література. 5-12 класи. Програма для загальноосвітніх
навчальних закладів/ Автори Р.В.Мовчан, Н.В.Левчик, О.А.Камінчук, М.П.Бондар,
О.Б.Поліщук, М.М.Сулима, Л.П.Шабельникова, В.М.Садівська. Керівник проекту
М.Г.Жулинський. За загальною редакцією Р.В.Мовчан. – К., Ірпінь: Перун,
2005. – 201 с. (з урахуванням внесених змін до навчальної програми).
У 10-11 класах: Українська література.
10-11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх
навчальних закладів. Природничо-математичний, технологічний, спортивний,
суспільно-гуманітарний, художньо-естетичний напрями; філологічний напрям
(профіль – іноземна філологія). Академічний
рівень / Укладачі: М.Г. Жулинський, Г.Ф. Семенюк –
керівники авторського колективу; Р.В. Мовчан, Н.В. Левчик, М.П.
Бондар, О.А. Камінчук, В.І. Цимбалюк. За заг. ред. Р.В. Мовчан. – К.: Грамота,
2011.
У 10-12 класах: Українська
література. 10-12 класи. Програма для профільного навчання учнів
загальноосвітніх навчальних закладів. Природничо-математичний, технологічний,
спортивний, суспільно-гуманітарний, художньо-естетичний напрями; філологічний
напрям (профіль – іноземна філологія). Академічний рівень / Укладачі: М.Г. Жулинський, Г.Ф. Семенюк –
керівники авторського колективу; Р.В. Мовчан, Н.В. Левчик, М.П.
Бондар, О.А. Камінчук, В.І. Цимбалюк. – К.: Грамота, 2009.
Згідно з наказом Міністерства від
18.02.2008 № 99 «Про Типові навчальні плани загальноосвітніх навчальних
закладів з поглибленим вивченням окремих предметів» розроблено навчальну
програму з української літератури:
·
Програма для
загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим вивченням української літератури. 8-9 класи. // Керівники
авторського колективу: М.Г. Жулинський, Г.Ф. Семенюк; за загальною редакцією
Р.В. Мовчан; авторський колектив: Р.В.
Мовчан, М.М. Сулима, В.І. Цимбалюк, Н.В. Левчик, М.П. Бондар. – К.: Грамота,
2009. – 88 с.
Основними
завданнями поглибленого вивчення літератури є: вироблення в учнів стійкого
інтересу до читання, до української книжки зокрема; формування самостійного,
критичного, творчого мислення школярів у процесі аналізу художнього твору на
основі засвоєння ними необхідної суми знань; розвиток творчих здібностей,
загальнокультурного рівня учнів через ознайомлення їх із творами мистецтва
слова, розвиток високих моральних цінностей людини, втілених у художніх творах;
виховання сучасної естетично розвиненої особистості, творчого читача зі сформованим
почуттям національної свідомості та власної людської гідності.
Поглиблене вивчення української літератури у 8-9
класах може здійснюватися за підручником, рекомендованим Міністерством:
Цимбалюк В.І. Українська література. Підручник
для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (класів) із поглибленим
вивченням української літератури. – К.: Видавничий дім «Освіта». – 2012.
Одним з основних компонентів
допрофільної та профільної підготовки є курси за вибором і факультативи. Зазначені курси сприяють одержанню старшокласниками чітких
уявлень про свою майбутню професію, що так чи інакше має бути пов'язана з
філологією (учитель-словесник, журналіст, редактор, коректор, перекладач,
фольклорист, науковець філологічної спеціалізації тощо), а також дають змогу
виробити особистісні риси та фахові навички.
Програми курсів за вибором і факультативів, схвалені
Міністерством, вміщено у збірнику:
v Збірник програм курсів за вибором і факультативів з української
літератури / За загальною ред. Таранік-Ткачук К.В. – К.: Грамота, 2011.
Важливим
залишається організаційний аспект щодо використання програм курсів за вибором
або факультативів. Факультативи розраховані на 9 – 17 годин
опрацювання, мають «статус» необов’язковості, коли учень може перевірити власні
нахили, здібності й уподобання, опановуючи факультативний курс. Відповідно до
наказу Міністерства від 20.02.2002 р. № 128 «Про затвердження Нормативів
наповнюваності груп… загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку
поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх
навчальних закладах» мінімальна наповнюваність груп при проведенні
факультативних занять у ЗНЗ міської місцевості становить 8 учнів, сільської
місцевості – 4 учні.
Програма
курсу за вибором розрахована на 35 годин на рік (одна година на
тиждень), ці заняття є обов’язковими для відвідування учнями, які обрали цей
курс, від початку навчального року до завершення, робота учнів у кінці
навчального року має бути оцінена.
Однак,
ураховуючи, що організація профільного навчання на етапі допрофільної (8–9
класи) та профільної (10–11 класи) освіти мають свої особливості, що спричинені
об’єктивними і суб’єктивними причинами, можливим є узгодження обраної програми
з реальною ситуацією. Так, обравши курс за вибором на 35 годин на рік, учитель
має право скоригувати кількість годин і ущільнити матеріал, якщо згідно з реальними обставинами може викладати лише
факультативний курс на 17 годин на рік. Можливим є й зворотній процес, коли факультативний курс
може бути використаний як курс за вибором. Кількість годин на вивчення кожної
теми, збільшення навчального матеріалу має бути скоригованим у
календарно-тематичному плануванні до програми курсу за вибором.
У
такому випадку скоригована програма має бути
погоджена на засіданні методичного об’єднання загальноосвітнього
навчального закладу і затверджена керівником цього навчального закладу. У
пояснювальній записці до програми необхідно зазначити, на основі якої програми
курсу за вибором або факультативу (за чиїм авторством), відповідно до якого
посібника, схваленого Міністерством, розроблено скоригований варіант.
З метою рівномірного розподілу
навантаження учнів протягом навчального року подаємо рекомендовану кількість
видів контролю з української літератури (за класами). Поданий у таблиці розподіл
годин є мінімальним і обов’язковим для
проведення в кожному семестрі. Учитель на власний розсуд може збільшити
кількість видів контрою відповідно до рівня підготовки учнів, особливостей
класу тощо.
Немає коментарів:
Дописати коментар